Η κατοχύρωση εμπορικού σήματος μίας επιχείρησης αποτελεί πράξη διασφάλισης του εταιρικού της κεφαλαίου. Η κατοχυρωση ανάλογα με το περιοχικό εύρος της προστασίας του σήματος μπορει να γίνει σε τρία επίπεδα: κατοχυρωση σηματος σε Εθνικό, Κοινοτικό ή Διεθνές επίπεδο.
ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΕΘΝΙΚΟΥ – ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ
Με το Ν. 4679/2020 που εισήγαγε νέες μορφές κατοχύρωσης σημάτων, εμπορικό σήμα αποτελεί κάθε σημείο, ιδίως λέξεις, συμπεριλαμβανομένου του ονόματος προσώπων, ή σχέδια, γράμματα, αριθμοί, χρώματα, το σχήμα του προϊόντος, η συσκευασία του προϊόντος, ή ήχοι, τα οποία βοηθούν το καταναλωτικό κοινό να διακρίνει τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα μιας επιχείρησης από εκείνα άλλων ανταγωνιστικών επιχειρήσεων.
Το σήμα θα πρέπει να φέρει διακριτικά γνωρίσματα, χωρίς να μονοπωλεί ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, καθώς τα τελευταία είναι διαθέσιμα προς όλους.
Η κατοχύρωση ενός σήματος είτε εθνικά είτε κοινοτικά ή διεθνώς θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για μια επιχείρηση που επιδιώκει την ανάπτυξη σε επιχειρηματικό κλάδο, καθώς, η κακόβουλη αντιγραφή με σκοπό τον αθέμητο ανταγωνισμό είναι συνήθης τακτική στην σύγχρονη κοινωνία. Το εμπορικό σήμα ως διακριτικό γνώρισμα αποτελεί το πολυτιμότερο όπλο του φορέα του, όχι μόνο για την ανάδειξη των συγκεκριμένων προϊόντων μιας εταιρίας από τα παρόμοια που κυκλοφορούν στην αγορά αλλά και για τη διευκόλυνση του καταναλωτή να αναζητά εύκολα τα προϊόντα της προτίμησής του. Ακόμα, ιδιαίτερα σημαντική λειτουργία του εμπορικού σήματος για μια εταιρία είναι η εγγύηση της ποιότητας που προσφέρει η τελευταία για τις υπηρεσίες και τα προϊόντα της, υπό την έννοια ότι η επιχείρηση επιδιώκει τη διατήρηση της ποιότητας με σκοπό την εξυπηρέτηση των οικονομικών της συμφερόντων.
Η κατοχύρωση ενός εμπορικού σήματος αποτελεί μια διαδικασία πολυπαραγοντική και απαιτεί γνώση και προσοχή. Ο δικηγόρος που αναλαμβάνει την κατοχύρωση εμπορικού σήματος, καταρχήν, θα πρέπει να ελέγχει ενδελεχώς τη δραστηριότητα, τους σκοπούς και το αγοραστικό κοινό της επιχείρησης, έτσι ώστε να διαπιστώνει εάν το εμπορικό σήμα είναι προτιμότερο να κατοχυρωθεί εθνικά, κοινοτικά ή διεθνώς. Ακόμα θα πρέπει να ελέγχει εάν το σήμα έχει διακριτική δύναμη, να είναι πρωτότυπο, να προκαλεί έλξη στο αγοραστικό κοινό και να συγκρατείται στη μνήμη του, καθώς και να μην αποτελεί γενική περιγραφή της παροχής ή του προϊόντος. Στη συνέχεια, ο δικηγόρος θα πρέπει να ελέγχει σχολαστικά στις μηχανές αναζήτησης των σημάτων εάν υφίσταται κατοχυρωμένο εμπορικό σήμα με το οποίο μπορεί να προκληθεί σύγχυση στο αγοραστικό κοινό. Εφόσον, δεν υφίσταται τέτοιο σήμα, τότε θα πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία κατοχύρωσης του εμπορικού σήματος, η οποία αδιαμφησβήτητα απαιτεί εμπειρία και εξοικείωση.